Sunday, February 15, 2009

"Couple"

Salam Dan Selamat Hari Ceria...

Kali ni aku nak cerita pasal isu "Couple". Dalam kamus dwibahasa, couple bermaksud pasangan.
Yang aku pelik dan hairan, kenape istilah couple lebih sinonim dengan pasangan bercinta. Pada pembaca yang berani bangkang hal ini. Lakarkan la komen anda.

Pada asasnya, aku posting cerita ni bkn nk lakar pasal couple, aku nak lakar pasal MARTABAT BAHASA MELAYU. Sejak akhir2 ni, bahasa Melayu ibarat bahasa yang tiada isi dan asasnya.
Kebanyakan manusia di TANAH MELAYU ini suke cakap bahasa Melayu bercampur dengan bahasa asing, seperti yang aku lakarkan dalam post2 sebelum ini.

Kita di MALAYSIA lebih suka campur-campur segala bahasa dalam percakapan harian kita. Pencampuran bahasa dalam bahasa MELAYU sering kali digunakan oleh orang2 penting. Cube kita dengar dan teliti, "I", "You" sering kali digunakan ketika mereka berbual sesama mereka.

Dan lebih2 lagi, bahasa campur2 ini telah digunakan oleh pelajar, orang yang akan meneraju negara pada masa hadapan. Aku sedih melihat fenomena ini, bahasa Melayu telah ditelan oleh arus yang direka oleh orang Melayu.

Sebenarnya, bahasa Melayu adalah bahasa yang tetap dalam segi sebutannya. Kalau pembaca tidak percaya, cuba lah bandingkan bahasa Melayu dengan bahasa lain. Sebutan bahasa Melayu teramat seragam dan tersusun. Malah, bahasa Melayu, tidak ada sebutan ataupun perkataan yang kasar. Tiada perkataan asal bahasa Melayu kalau disebut boleh menyakitkan hati orang lain. Jadi, ingatlah, Bahasa Menunjukkan Bangsa. Siapa lagi akan memartabatkan bahasa Melayu selain daripada kita.

Disini, aku sediakan pantun Melayu untuk tatapan pembaca


Pinang muda dibelah dua

Anak burung mati diranggah

Dari muda sampai ke tua

Ajaran baik jangan diubah

No comments:

Post a Comment